Utvärdering av Colder UFs reklamfilm
Vi får anse oss haft ett lyckligt utfall på vår reklamkampanj. Vi valde att spela in en reklamfilm till mån för vårt fysikska företag, alltså om en produkt vi faktiskt på riktigt säljer. Därför hade vi redan vid uppstarten av detta marknadsföringsprojekt en facebooksida vilken vår målgrupp sökt sig till. Vi hade ett stort antal följare på sidan redan innan lanseringen, en skara som bara växt sig större efter att reklamfilmen släppts. Vi valde att använda facebook som medium för filmen då vi redan hade en välbesökt sida dit intressenter och potentiella kunder redan sökt sig. Facebook är också ett skräddarsytt medie om man vill nå ut till många i rasande fart, vår interaktivitet när vi gillar, delar och kommenterar leder till att marknadsföringen kommer upp i även våra vänners flöden och budskapen sprids fort. Idag är facebook också en mötesplats vi dagligen besöker, användandet har krupit högre upp i åldrarna och idag är det långt ifrån bara ungdomar som spenderar tid på forumet. Vår första, tilltänkta målgrupp, den vuxna kvinnan, är i dag en aktiv facebookvän.
Vi valde att centrera vår film kring en känsla för att nå ut med budskapet mer genomslagskraftigt. Vi säljer inte en livsnödvändig produkt och därför måste vi skapa behov för den. Vår målgrupp är inte purung och lättlurad, utan snarare full av erfarenhet och därför inte speciellt lättpåverkad. Vi kommer därför inte kunna tvinga på dem vår produkt endast genom att belysa dennes mycket funktionella användningsområde. Vi behövde få dem att vilja köpa känslan Ice Bag representerar. Därför valde vi att centrera filmen kring samma känsla som våra övriga marknadsföringskampanjer för produkten, gemenskap, vänner, familj, semester och magiska stunder Vi har valt att profilera vårt företag som stilrent men festligt, något som går väl ihop med såväl Ice Bags design som dess användningsområde.
Tre veckor efter lansering av filmen hade vår film visats av 1800 personer och responsen varit endast positiv. Spridningen, som varit enormt mycket högre än vi vågat hoppas på, tror vi är ett resultat av en välgjord film som sticker ut. Budskapet är välanpassat för målgruppen, filmen går bra ihop med profilering och tidigare kampanjer för företaget och dessutom valde vi ett medium som påverkat spridningen endast positivt. Filmen är i övrigt levande och estetisk i bildkomposition, färger och bildutsnitt. Det enda vi finner negativt med den är möjligtvis ljudet, vi kunde inte välja musik fritt på grund av upphovsrätt och annan svensk lag,
Vi är otroligt nöjda med filmen och känner oss stolta över hur den nått ut och träffat extremt många. Om reklamfilmen uppfyllt sitt syfte, att öka försäljningen, är svårt att avgöra. Men vi vet att den upplyst om vår affärsidé samt bidragit till att vi blivit mer igenkända och etablerade som företag på marknaden. Alla nämnda punkter ingår som delar i vår företagsvision, Därför kan man på många sätt säga att filmen har stärkt Colder UFs position på marknaden. Vi kan därför inte anse utfallet av satsningen som annat än lyckat.
Vi valde att centrera vår film kring en känsla för att nå ut med budskapet mer genomslagskraftigt. Vi säljer inte en livsnödvändig produkt och därför måste vi skapa behov för den. Vår målgrupp är inte purung och lättlurad, utan snarare full av erfarenhet och därför inte speciellt lättpåverkad. Vi kommer därför inte kunna tvinga på dem vår produkt endast genom att belysa dennes mycket funktionella användningsområde. Vi behövde få dem att vilja köpa känslan Ice Bag representerar. Därför valde vi att centrera filmen kring samma känsla som våra övriga marknadsföringskampanjer för produkten, gemenskap, vänner, familj, semester och magiska stunder Vi har valt att profilera vårt företag som stilrent men festligt, något som går väl ihop med såväl Ice Bags design som dess användningsområde.
Tre veckor efter lansering av filmen hade vår film visats av 1800 personer och responsen varit endast positiv. Spridningen, som varit enormt mycket högre än vi vågat hoppas på, tror vi är ett resultat av en välgjord film som sticker ut. Budskapet är välanpassat för målgruppen, filmen går bra ihop med profilering och tidigare kampanjer för företaget och dessutom valde vi ett medium som påverkat spridningen endast positivt. Filmen är i övrigt levande och estetisk i bildkomposition, färger och bildutsnitt. Det enda vi finner negativt med den är möjligtvis ljudet, vi kunde inte välja musik fritt på grund av upphovsrätt och annan svensk lag,
Vi är otroligt nöjda med filmen och känner oss stolta över hur den nått ut och träffat extremt många. Om reklamfilmen uppfyllt sitt syfte, att öka försäljningen, är svårt att avgöra. Men vi vet att den upplyst om vår affärsidé samt bidragit till att vi blivit mer igenkända och etablerade som företag på marknaden. Alla nämnda punkter ingår som delar i vår företagsvision, Därför kan man på många sätt säga att filmen har stärkt Colder UFs position på marknaden. Vi kan därför inte anse utfallet av satsningen som annat än lyckat.
Direkt länk till reklam filmen, Colder UF presenterar Ice Bag :
https://www.facebook.com/photo.php?v=516940858410820&set=vb.449500265154880&type=2&theater
https://www.facebook.com/photo.php?v=516940858410820&set=vb.449500265154880&type=2&theater
Bakom kulisserna