Hej! Jag heter Bea Skännestig och går samhäll/media på Platengymnasiet i Motala.

Slutprojekt i kursen "Journalistik, reklam och information"

Publicerad 2014-05-22 11:36:22 i Allmänt,

 

 
När vi fick uppgiften i vår hand, genomföra en intervju med en nyckelperson inom reklam/marknadsföring, information/kommunikation eller en journalist, slogs jag genast av Motalas egen reklambyrå Play.Jag frågade min grupp som ansåg idén god och vi reserchade kring byrån, vad den gör, vilka de haft som kunder och vilka som jobbar för byrån. Jag fick tag i en av Plays medarbetare, Jens Larsson, och bokade en intervju.
     För att förbereda oss inför intervjun läste vi som sagt på om företaget samt tittade på tidigare reklamkampanjer de producerat. För att kunna genomföra en bra intervju kompletterade vi frågorna vi fått i uppgiften med sådant vi själa undrade över under arbetets gång. Vi fick ihop en ganska gedigen lista funderingar vilken var till stor hjälp vid intervjutillfället.
     Vi träffade sedan Jens Larsson i Plays nyrenoverrade lokaler på medevivägen. Intervjun gick bra och var givande. Även om jens var något svårpratad fick vi bra svar och användbart material. Vi tog även bilder under intervjun på såväl intervjupersonen själv som byrån, något som blev ett snyggt kompliment i det repotage vi sedan skrev. 
     Vi spelade in vår film på våra telefoner, när vi kom hem sammanställde vi de i punkter i text för att underlätta arbetet med att skriva ihop ett repotage. Med punkterna som stöd blev repotaget bra och vi varvade brödtext med citat från intevjupersonen. Vi satte även in bilder i repotaget. 
     Vi är väldigt nöjda med vår produktion, repotaget, och har lärt oss mycket. Jag tyckte det var en jätterolig erfarenhet att få intervjua och vi fick såväl goda erfarenheter av gott bemöande som att få testa rollen som journalist. ettlyckat project!

Utvärdering av Colder UFs reklamfilm

Publicerad 2014-05-15 14:13:39 i Allmänt,

Vi får anse oss haft ett lyckligt utfall på vår reklamkampanj. Vi valde att spela in en reklamfilm till mån för vårt fysikska företag, alltså om en produkt vi faktiskt på riktigt säljer. Därför hade vi redan vid uppstarten av detta marknadsföringsprojekt en facebooksida vilken vår målgrupp sökt sig till. Vi hade ett stort antal följare på sidan redan innan lanseringen, en skara som bara växt sig större efter att reklamfilmen släppts. Vi valde att använda facebook som medium för filmen då vi redan hade en välbesökt sida dit intressenter och potentiella kunder redan sökt sig. Facebook är också ett skräddarsytt medie om man vill nå ut till många i rasande fart, vår interaktivitet när vi gillar, delar och kommenterar leder till att marknadsföringen kommer upp i även våra vänners flöden och budskapen sprids fort. Idag är facebook också en mötesplats vi dagligen besöker, användandet har krupit högre upp i åldrarna och idag är det långt ifrån bara ungdomar som spenderar tid på forumet. Vår första, tilltänkta målgrupp, den vuxna kvinnan, är i dag en aktiv facebookvän.
     Vi valde att centrera vår film kring en känsla för att nå ut med budskapet mer genomslagskraftigt. Vi säljer inte en livsnödvändig produkt och därför måste vi skapa behov för den. Vår målgrupp är inte purung och lättlurad, utan snarare full av erfarenhet och därför inte speciellt lättpåverkad. Vi kommer därför inte kunna tvinga på dem vår produkt endast genom att belysa dennes mycket funktionella användningsområde. Vi behövde få dem att vilja köpa känslan Ice Bag representerar. Därför valde vi att centrera filmen kring samma känsla som våra övriga marknadsföringskampanjer för produkten, gemenskap, vänner, familj, semester och magiska stunder Vi har valt att profilera vårt företag som stilrent men festligt, något som går väl ihop med såväl Ice Bags design som dess användningsområde.
     Tre veckor efter lansering av filmen hade vår film visats av 1800 personer och responsen varit endast positiv. Spridningen, som varit enormt mycket högre än vi vågat hoppas på, tror vi är ett resultat av en välgjord film som sticker ut. Budskapet är välanpassat för målgruppen, filmen går bra ihop med profilering och tidigare kampanjer för företaget och dessutom valde vi ett medium som påverkat spridningen endast positivt. Filmen är i övrigt levande och estetisk i bildkomposition, färger och bildutsnitt. Det enda vi finner negativt med den är möjligtvis ljudet, vi kunde inte välja musik fritt på grund av upphovsrätt och annan svensk lag,
     Vi är otroligt nöjda med filmen och känner oss stolta över hur den nått ut och träffat extremt många. Om reklamfilmen uppfyllt sitt syfte, att öka försäljningen, är svårt att avgöra. Men vi vet att den upplyst om vår affärsidé samt bidragit till att vi blivit mer igenkända och etablerade som företag på marknaden. Alla nämnda punkter ingår som delar i vår företagsvision, Därför kan man på många sätt säga att filmen har stärkt Colder UFs position på marknaden. Vi kan därför inte anse utfallet av satsningen som annat än lyckat.
 
Direkt länk till reklam filmen, Colder UF presenterar Ice Bag :
https://www.facebook.com/photo.php?v=516940858410820&set=vb.449500265154880&type=2&theater 
 
 
Bakom kulisserna
 
 

    

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela