Hej! Jag heter Bea Skännestig och går samhäll/media på Platengymnasiet i Motala.

Reklamplan

Publicerad 2014-04-23 12:28:00 i Allmänt,

Mål
Målet med den här reklamkampanjen är att öka försäljningen av vår produkt genom att upplysa fler om att vår produkt existerar, vad för problem den löser och göra den mer etablerad. Vi vill skapa ett behov för en egentligen inte livsnödvändig produkt.
     Vår reklamkampanj kommer att lyfta fram Ice bag som är en vattentät påse i mjukplast som med adderad is kyler drycker på valfri plats. Produkten löser ett vardagsproblem med en snygg design och vi som företag är relativt ensamma på marknaden om produkten.
     Vi fokusera på att nå ut med Ice bag till en marknad inom Sveriges gränser. Produkten är en hushållsprodukt men också perfekt att använda som presentpåse vid festligare sammanhang. Vi vill därför profilera företaget som festligt och stilrent. För att det går bra ihop med både produktens design och användningsområde.
     Vi tror att vi genom en reklamkampanj kan nå ut till fler potentiella kunder, för att vi informerar om en speciellt etablerad produkt. Ju bättre vi talar för produkten, desto mer kan vi skapa ett behov för den och på sikt öka försäljningen drastiskt.
     Eftersom att vår produkt inte är speciellt känd på marknaden idag behöver vi informera och skapa kunskap om att den existerar.

Målgrupp
Vi tror att detta är en produkt som riktar sig till vuxna. Dels därför att det är en sak till hushållet och dels för att den kan vara alkoholrelaterad. Vi marknadsför den också som en perfekt present till olika bjudningar vilket då också framförallt lockar den äldre publiken. Dock tror vi inte på något speciellt ålderspann förutom just vuxna, från ungdomar till medelåldern ungefär. Vi har märkt att personer äldre än medelålders inte riktigt förstår produktens användningsområde och inte tycker att den fyller ett behov för dem. Produkten verkar framförallt tilltala kvinnor, kanske eftersom att den är en snygg inrednings-/duktningsdetalj. I vårt lager av Ice bags finns färgerna transparent och rosa. Den rosa färgen tog vi in för att vi trodde att vår främsta målgrupp skulle utgöras av kvinnor, och den transparanta skulle finnas till som ett mer neutralt alternativ. Vi tror att vår huvudsakliga målgrupp är par i yngre medelåldern då vi tror att de har mest användning och glädje utav produkten. Vi har märkt att många män också tilltalats av Ice bag och vi kommer försöka göra en könsneutral reklamfilm.

Medium
Vi tror att den mest effektiva kanalen för att nå ut till vår målgrupp är internet, tv och press. Vår målgrupp är aktuell på många medier, även de som många yngre idag tycker är lite omoderna. Vi har redan en pågående kampanj på Facebook som har spridits med gott resultat. Facebok är en sida där många i vår målgrupp vistas och ett effektivt forum att nå ut på. Många är framför datorn öppna för olika uttryck och där av lätta att påverka. Genom Facebook har vi lyckats nå ut till vår något yngre kundkrets, nu vill vi få med den lite äldre målgruppen också. Därför tror vi att reklamfilm på tv skulle vara ett lyckat medium för att träffa våra tänkbara kunder. Vi tror att den avancerade tekniken med att spola bort reklam och att ersätta den traditionella tv:n med play-tv inte riktigt nått den målgrupp vi riktar oss åt, och därför skulle en tv-reklam passa bra. Många befintliga reklamfilmer sänds både på tv och sprid över internet. Vi tror att denna mediala konvergens kan passa även oss, därför att vi då kan nå både vår äldre och yngre målgrupp.

Budskap
I vårt budskap vill vi belysa vilket problem vår produkt löser. Det är inte att föredra att dricka sin dryck ljummen och därför erbjuder vi en produkt som gör din dryck iskall vid alla tillfällen. Oavsett om det handlar om på middagsbordet, på stranden, i båten eller vid poolkanten. Istället för klumpiga kylväskor och många vändor till kylskåpet kyler Ice bag drycken utan att du behöver resa dig.
     Temat i vårt budskap kommer att vara gemenskap. Vad vi vill att man ska associera Ice bag och vår film med är härliga stunder. Ledorden ska vara: semester, sommar, ledighet, fest, vänner och familj. Ice bag ska vara den perfekt produkten när man vill dela en trevlig dag eller kväll tillsammans.
     Vad som utmärker oss i vår reklamfilm (vår USP) är att den kommer att göras kring en känsla istället för bara som en manual över hur produkten fungerar. Vi är också ganska ensamma på marknaden om vår produkt vilket gör att vi inte oroar oss väldigt mycket för att vår reklamfilm inte kommer sticka ut i mängden. Det är viktigt att så mycket fokus som möjligt läggs på just produkten.

Tidsplan
Den 26-27 april använde vi tiden till att skriva ihop den här reklamplanen och komma på en bra idé.

Vi kommer att starta arbetet med vår film partiskt den 31/3. Då ska vi söka skådespelare, skissa på miljöer, rekvisita och manus. Vi kommer därefter att boka ett tillfälle där allt material ska spelas in, en tidpunkt vi måste ta hänsyn till skådespelarna för. Sedan behöver vi kort därefter ett tillfälle för redigering och ihopklippning. Efter det ska vi skriva ihop vår redovisning så vi kan visa vårt arbete för klassen den 9/4.

Reklamfilmen kommer att lanseras på Colder UF:s facebooksida den 11 april.

Budget
Vi kommer inte att behöva köpasaker för att kunna producera den här reklamfilmen vilket gör vår budget orelevant. Vi kommer att använda oss av rekvisita vi redan har och vänner som skådespelare.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela