Hej! Jag heter Bea Skännestig och går samhäll/media på Platengymnasiet i Motala.

Kommunikation

Publicerad 2014-03-25 17:59:00 i Allmänt,

Projektledare Inom marknadsföring
Om man vill bli projektledare inom reklambranschen efterfrågas en högskoleutbildning inom just marknadsföring eller reklam. Inte sällan kombinerar man den utbildningen med med ytterlligare kurser inom exempelvis ekonomi, teknik eller samhällsvetenskap för djupare kunskaper.
     Kommunikativkompetens är en nyckelfärdighet för detta arbete då viktiga kontakter ska knytas med många och ofta. Som projektledare är man ansvarig för en mindre grupp som ska leda det projekt eller uppdrag man för tillfället jobbar med och ska framställa åt en kund. Gruppen ska bestå av ett antal utbildade människor inom marknadsföring men det är positivt och ofta nödvändigt att de har särskilda specialfärdigheter som kan leda gruppen framåt. Som projektledare har man alltså ansvar för att arbetet i gruppen fortlöper på ett bra sätt, något som kommunikation är direkt nödvändigt för. Både kommunikation mellan projektledaren och gruppen och gruppen själva emellan behövs för att arbetet ska fungera perfekt. 
     Det är också projektledaren som har kontakt med kunden och måste förstå vad han efterfrågar. Marknadsföring, kampanjer och annonser skapas ofta i en kreativ process vilket gör det väldigt viktigt att lyssna och försöka förstå kundens idéer och tankar. Det är också viktigt att projektledaren kan föra över tankarna och trådarna till gruppen som ska skapa kampanjen, så att den tillfredsställer kundens behov och efterfrågan.
     Projektledaren kan också behöva ta kontakt med andra företag för att kunna fullfölja sitt uppdrag. Exempelvis ett tryckeriföretag som ska trycka loggor på en viss produkt. Då är det viktigt att projektledaren kan förklara utseende och liknande även här och dessutom förhandla om priser. Ekonomiska förhandlingar behöver även göras med kunden som köper marknadsföringsbyråns tjänst. 
     Att vara projektledare inom marknadsföring ställer alltså krav på mycket hög kommunikativ kompetens. Man behöver vara en bra, drivande och ansvarstagande chef för sin grupp, ser till att arbetet flyter på bra och att alla förstår varandras idéer och tankar. Man behöver också tydligt kunna kommunicera fram en bra bild av vad för typ av arbete kunden efterfrågar. Något som inte alltid är det enklaste i kreativa sammanhang. Dessutom kan företaget behöva vända sig till ytterligare affärskontakter vilket ofta ställer krav på bra bemötande om man vill ha ett långsiktigt sammarbete med bra erbjudanden.
 
Olika typer av kommunikation
Inre kommunikation är den dialog vi för med oss själva. När vi tänker eller reflekterar över något eller kanske ställer oss själva en fråga. Ibland velar vi mellan olika vägar vi kan välja men när vi väl fattat ett beslut och jämfört för- och nackdelar med varandra har vi använt oss av inre kommunikation. Jag tror också att drömmar är en typ av inre kommunikation då jag tror att de ofta vill säga oss något om vårt undermedvetna. Drömmar belyser ofta problem vi oroar oss för eller aktuella saker i vårt liv. Just därför tror jag att de är direkt kopplade till vad vi tänker mycket på, alltså vår inre kommunikation.
     Interpersonell kommunikation är den kommunikation som sker mellan två eller tre personer. Den används mycket flitigt av oss idag och vi kommunicerar bara mer och mer. Jag tror att denna typ av kommunikation ofta blir som mest personlig eftersom den sker mellan ganska få personer. Det är lättare att öppna sig personligt inför färre nära personer än att göra det i större grupper. Den interpersonella kommunikationen sker öga mot öga som den alltid gjort men också i telefonsamtal, sms, chattar och mail. Alla gånger vi pratar med en eller två andra, oavsett hur, är interpersonell kommunikation. Vi kommunicerar mer med varandra idag än förr till följd av att vi med enkla knapptryck på våra skärmar snabbt når varandra. En risk vi dock måste se upp med är att vi inte låter vår interaktivitet ta över normalt och verkligt umgänge. Vi behöver träffas för att känna närhet till varann, att vara vänner över facebook eller en annan social medie är inte tillräckligt för ett socialt liv.
     Gruppkommunikation sker i grupper som betecknas av att ha intresse för samma sak. Det kan vara en familj, en klass, en skola, ett lag eller ett politiskt parti. Gruppkommunikationen blir viktig för att hålla ihop gruppen och få alla att känna sig delaktiga. Den kan också vara viktig för att alla i gruppen tillsammans ska sätta upp mål för gruppen och en plan för hur målen ska uppnås. I exempelvis ett fotbollslag kan kommunikationen bestå av hur laget vill hamna i serien, vilken spelstil som passar på planen mot de tillfälliga motståndarna och vad som förväntas av den enskilda spelaren i träningsväg för att öka lagets prestanda till optimal. I ett politiskt part kan det istället handla om vilka hjärtefrågor partiet framförallt ska ha och vad de vill förändra eller bevara. De kan också behöva kommunicera kring vilken som är deras målgrupp och hur de enklast når ut till dessa väljare. Gruppkommunikation sker alltså inom en grupp med samma intresse, som strävar efter samma mål.
     Masskommunikation har blivit allt större och utbrett till följd av att det idag är så mycket lättare att nå ut med sina budskap genom våra medier. Masskommunikation sker när en ledande person, ett företag, en organisation eller ett parti vill nå ut med budskap till sin publik. I företagens fall handlar det framförallt om reklam de vill nå ut med, information om sina varor eller produkter för att locka kunder. I partiernas eller politikernas fall vill man ofta belysa hur man själv vill påverka rät i en fråga medan ett annat parti handlar felaktigt, för att locka fler väljare. Om någon gör ett personligt uttalande genom medierna i samband med en skandal eller liknande har man också hänfört sig med masskommunikation.
 
"Syns du inte, finns du inte"
 Vi lever idag i ett konkurrenssamhälle där vi till stor del måste konkurrera med andra gällande uppmärksamhet. Jag tror att detta framträder speciellt tydligt i arbetslivet eftersom det finns många personer villiga och kapabla till att utföra samma typ av arbete, du måste förtjäna din plats och visa att du är bäst lämpad. Här är uttrycket "Syns du inte, finns du inte" av stor vikt, det finns extrema antal arbetssökande i Sverige idag och troligtvis kommer ingen arbetsgivare nånsin att en dag knaka på din dörr och erbjuda arbete. Istället måste du ligga på, visa att du finns, att du är intresserad och att du är perfekt för den tjänst arbetsgivaren vill fylla. Att inte synas och därför inte finnas kan här handla om både att inte anmäla sitt intresse alls, då finns du natruligtvis inte för arbetsgivaren. Men det kan likväl handla om att du inte visar upp dina bästa sidor eller din personlighet i mötet med arbetsgivaren och därför inte finns, du har inte visat ditt jag och därför inte synts tillräckligt.     
     För företag är marknadsföring ett otroligt viktigt och slagkraftigt verktyg att nå ut till potentiella kunder och köpare. Att marknadsföra sig och sin produkt är direkt betydande för att kunderna ska känna till vad företagen erbjuder. Jag tror att vi alla påverkas att blir mer köpvilliga av reklam på ett eller annat sätt. Jag vill tro att vi är tillräckligt starka och upplysta människor idag att reklam inte "tvingar" oss till köp utan snarare upplyser oss om tillgängliga erbjudanden och produkter som finns på marknaden. Att ha den kunskapen ger oss då istället möjligheten att jämföra med konkurrerande företag och därför kunna hitta det bästa alternativet för våra ändamål. De företag som då inte syns blir inte intressanta för oss, vi har ingen kunskap och kan inte relatera till dem. Även här är det alltså mycket betydande att synas för att finnas som ett etablerat bolag med många kunder.
     Till följd av vår interaktivitet, att vi spenderar otalig tid på internet, gör att vi även som privatpersoner behöver synas allt mer. Tyvärr tror jag att många hellre stannar hemma framför sina skärmar än att umgås ute i verkliga livet vilket gör att vi inte knyter lika många kontakter. Och kontakter är viktigt såväl för vårt sociala liv och utveckling som för vårt framtida arbetsliv. Många vi lär känna nu kommer kanske att vara bra att känna i senare arbetssammanhang. Till följd av att vi spenderar mindre tid ute vill många visa upp sig mer över internet för att "finnas, vara någon och bli igenkänd". Jag tror att många ungdomar idag kan ha ett så stort bekräftelsebehov att de hela tiden måste synas och bli igenkända för att tycka att dem finns. Då blir exempelvis sociala medier ett bra alternativ. Jag tror dock att detta kan vara ett skadligt beteende. Det är bättre att vara en utåtriktad person i verkligheten som genom social kompetens blir framträdande, igenkänd och får ett stort kontaktnät än att mäta hela sin existens i likes på diverse internetsidor.
 
 
 
 

    

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela