Hej! Jag heter Bea Skännestig och går samhäll/media på Platengymnasiet i Motala.

tidig intnernetanvändning

Publicerad 2013-10-10 11:56:00 i Allmänt,

Disskussionen och debatten kring att internetsurfandet skjunker i åldrarna har varit stort. Man dissuterar kring varför barnen ska spendera tid framför olika typer av skärmar och vilka följder det får, negativa som positiva.
     Personligen tycker jag inte det är konstigt att vår kraftigt ökade internetanvändning smittar av sig även på våra barn. Om ett barn städnigt ser sina föräldrar framför datorn eller med näsan i en samartphone är det ganska självklart att de blir nyfikna och vill göra likadant. I likhet med TV:n och DVD-filmen är en surfplatta eller en dator också antagligen en fantastisk barnvakt föräldrar gärna tar till när orken och tålamodet tryter. 
     Man har, för att minska antalet små barn på internet, disskuterat möjligheten att införa en åldersgräns för internetanvändning. Jag tror inte att detta är rätt väg att gå. Facebook har åldersgräns vilken man lätt kommer förbi genom att fylla i falsk födelseår och hur ska man kunna kotrollera åldern på dem som surfar på nätet? Jag tror istället att det är viktigt att föräldrar vågar vara föräldrar och ta ansvar för sina barn. Som vårdnadshavare har man rätt att bestämma hur stor del av dagen barnet ska spendera framför skärmar som tv-apparater och surfplattor. Tycker man att det är ett problem i familjen kan man införa tidsgränser eller andra löningar. Det viktigaste av allt tycker jag är att man har koll på vad barnet gör , vilka sidor de besöker och klimatet kompisar emellan på sociala medier. Jag tycker också att man ska säga ifrån till sitt barn om de vill besöka sidor de inte har åldern inne för. Man inför åldersgräns på vissa sidor av en anledning, till exempel så bör man ha en värdegrund och veta tydligt hur ord kan såra innan man börjar använda sociala medier där man själv ska uppdatera statusar eller liknande. Lär man barnen att skilja på rätt och fel tidigt samtidigt som man som föräldrer behåller kontrollen tror jag vi kan reducera mycket av de kränkningar barn formodligen utsätts och utsätter andra för mot bättre vetande.
     Jag tycker alltså det är fel att införa nolltolerans mot barn på internet. Dels för att det finns mycket bra och lärorikt material för dem att ta del av på internet och dels för att vi lever i en väldigt digitaliserad värld barnen behöver ha förberedelse för.
     Jag tror att man med föräldraansvar kan minimera riskerna för att barnen skulle ta skada av att surfa på internet. Respektera de åldersgränser som redan finns, veta vad barnen gör på internet och tidigt lära dem vad som är ett bra respektive dåligt beteende på nätet. På så sätt kan vi skapa ett framtida gott internetklimat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela