Hej! Jag heter Bea Skännestig och går samhäll/media på Platengymnasiet i Motala.

Nätkärlek

Publicerad 2013-10-17 17:42:00 i Allmänt,

Jag tycker att grundandet av sajten nätkärlek, ett forum för att sprida anonym kärlek på internet, är ett fantastiskt intativ. Fenomet nätkärlek uppstod som en motsats till det allt mer utbredda näthatet och ska, om inte minska näthatet, så i alla fall balansera upp det med ökat spridning av kärlek på internet. 
     Grundaren för webbsidan, Jesper Eriksson, berättar att genomslaget och användandet varit mycket stort vilket jag tycker tydligt påvisar att detta är en satsning som behövs. Eriksson kom på idén i samband med uppdrag gransknings dokumentär om näthat vilket jag även tror gjorde att nätkärleken fick ett stort genomslag. Det låg rätt i tiden att införa ett motstånd mot det hemska, det som så många tog så illa vid sig av. Vi människor fick ett konkret bevis på att kärlek behöver spridas på nätet just eftersom hatets utbredning är så stor. 
     På sajten får man läsa en uppsjö kärlek- och vänskapsförklaring samt andra typer av brev där man höjer läsaren. Man kan på ett enkelt och anonymt sätt maila dessa till någon man tycker om eller någon man vill ge en uppmuntran. Jag gillar idén att man kan skicka både till personer i ens närhet men också till offentliga personer som till exempel journalister eller en programledare på tv. Jesper Eriksson säger själv i en intervju att denna nätkärlek kan väga tyngre än de näthat offentliga personer tvingas utstå. Han anser att skickad nätkärlek och uppmuntran kan ge den drabbade personen ny kraft och energi inför sitt arbete trots hoten och kränkningarna.
     Jag har själv sett spår av nätkärlek på internet, då speciellt på twitter. Dock har jag inte riktigt uppfattat att det fanns en sajt bakom hashtaggen och hur utbrett detta va. Enligt grundaren till anonymnätkärlek.se är hashtaggen #nätkärlek någonting som senare skapats, som ett komplement till sajten, av en anonym twitteranvändare.
     Jag finner det väldigt värmande att se människor ta dessa initiativ och senare även se att privatpersoner "hakar på" och sprider budskapet. Det är också väldigt rörande att se att det sprids till något ännu större genom att någon eldsjäl skapar en hashtagg om ämnet på twitter för att nå ut till en ännu bredare målgrupp.
     Eftersom att jag själv inte riktigt hängt med och uppfattat denna kampanj och satsning ska jag genast börja använda mig av #nätkärlek på sociala medier. Jag har redan varit inne på anonymnätkärlek.se och spridit kärlek via det forumet, gör det du också!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela