Hej! Jag heter Bea Skännestig och går samhäll/media på Platengymnasiet i Motala.

Egna reflektioner till näthat

Publicerad 2013-10-09 10:50:23 i Allmänt,

Näthat är ett relativt nytt fenomen och har skapats till följd av att vi börjat spendera så mycket tid på nätet. Näthat är hot, förtal eller kränkningar mot en speciell person, grupp eller liknande man skrivit över nätet. Hatet kan framföras i till exempel ett mail, en kommentar eller status på facebook. Näthatet blir mer och mer utbrett och allra kraftigast blir offentliga kvinnor drabbade. Hatet finns i kommetarer på deras bloggar, hoten kommer i mail eller med brev på posten och innehåller ofta sexistiska anspelningar eller hot mot familjen. De som utövar hatet väljer ofta just sådana här speciellt känsliga och obegahgliga ämnen. Det är också mycket vanligt att man benämner, framförallt kvinnor, med grova och kränkande könsord.
     Jag tror, som tidigare nämnt, att näthatet växt sig större på grund av att vi numera befinner oss till allt större del på internet. När många männsikor flockas på samma ställe finns det alltid de som inte kan sköta sig eller de som har extrema synsätt eller åsikter, om till exempel kvinnor eller något den utsatte skrivit om. Jag tror också att det kan vara enklare att vara oempatisk och elakt anonymt på internet än i vekligheten. Detta för att man aldrig behöver se reaktionen hos den man gör illa, man behöver aldrig känna rädslan eller sorgen själv. Jag är rädd att det kan vara lätt att leva någon form av "dubbel-" eller "låtsasliv" på intenet. Man kanske är en helt normal människa på utsidan och i vardagslivet men på intenet vill man på något sätt leva ut en inre ilska. Vilket man tycker man får utlopp för genom att kränka, förtala och hota på nätet. Man kan tycka att det är ett milt sätt att söka utlopp för ilska på då ingen fysikst far illa. Men detta är ett brott och psykist mår de som utsätts för näthat otroligt dåligt. De lever med en konstant stress och rädsla då de inte kan veta om den som hotar menar allvar eller inte. 
     Jag tror även att barn är en grupp kraftigt utsatt för näthat men att mörkertalet kring det är stort. Barn idag får tillgång till internet och sociala medier i väldigt ung ålder. Så ung ålder att de inte än har utvecklat empati och medlidande, de har helt enkelt inte än lärt sig att betee sig som man bör. De lär sig då inte heller av sina misstag att säga elaka saker då de aldrig får se att personen i fråga blir sårad. Alltså tror jag att barn, mot bättre vetande, är en grupp som utsätter varandra för näthat och kränkningar på internet. Jag tror dock inte att detta är en väldigt belyst form av näthat eftersom att det utsatta barnet kanske skäms över mobbningen, vågar inte berätta och går istället omkring och bär på smärtan ensam.
     För att minska näthatet tycker jag att straffen för denna typ av brott bör skärpas. Man gör en person mycket illa genom näthat och jag tycker att det ska framgå när man ska åtala dessa brottslingar. Jag tycker också att polisen ska tillsätta en grupp eller avdelning som arbetar med de här brotten. Detta då många av dessa incidenter i nuläget verkar rinna dem genom fingrarna, alla fall enligt Kalla Faktas dokumentär om näthat från i våras.
     Jag tror också att det hjälper att belysa detta ämne i medier, verkligen påvisa hur otroligt illa de utsatta personerna far av kränkningarna och hoten. Jag tror iallafall att vissa av de som utför hatet kan backa och känna skuld vilket iallafall reducerar antalet brottslingar något. En baksida av detta skulle kunna vara att en annan del av dessa sjuka människor skulle njuta av att se hur deras handlingar förstör liv.
     Blondinbella, en offentlig och fuktig kvinna som blivit kraftigt utsatt för näthat, skriver i sin blogg att de obehagliga breven minskat markant efter Kalla Faktas dokumentär.
     Jag tror också vi skulle kunna ge våra barn en angenämare upplevelse av internet ifall vi ser till att vara föräldrar och har kontroll över vad de gör uppkopplade. Jag skulle också vilja att alla föräldrar ständigt påvisar vikten av att visa hänsyn, medlidande och empati för andra.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela