Hej! Jag heter Bea Skännestig och går samhäll/media på Platengymnasiet i Motala.

marknadsföringslagen

Publicerad 2013-12-19 15:18:57 i Allmänt,

Marknadsföringslagen innefattar regler gällande den marknadsföring du som konsument blir tilldelad av näringsidkarna. Lagen är stiftad till skydd för konsumenten och innefattar att ingen vilseledande reklam får publiceras i något medie angående någon produkt.
     En del i lagen är att vi som konsumenter lätt ska kunna identifiera reklam när vi ser den. Annonser och vanliga artiklar ska vara lätta att särskilja, men de som skapar marknadsföringen idag vill naturligtvis hitta kryphål. En sådan här lag är definitivt inte till fördel för näringsidkaren vilken här är ett vinstdrivande företag som vill sälja sina produkter. Många företag vill ta till fula knep som vilseledande reklam för att få fler konsumenter att göra det köp de annars kanske inte tänkt göra, något som denna lag ska stoppa. Trots lagen som gör det olagligt för företagen att lura konsumenterna att göra icke välgrundade köp existerar tillåtna kryphål som till exempel textreklam. Om man tar Aftonbladets nättidning som exempel är likheterna mellan annonserna och de vanliga artiklarna slående, vilket kallas för textreklam. Men för att inte bryta mot lagen och riskera påföljder har skaparna av marknadsföring mycket litet skrivit ut ordet "annons" i överkant för att belysa läsaren om att informationen består av vinklad reklam. Risken, som blir till näringsidkarens fördel, är att besökare av tidningen missar benämningen och misstar annonsen för en vanlig artikel där en oberoende källa skrivit positivt om en produkt. Konsumenten kan då bli påverkad av texten på ett annat sätt än vad han eller hon blivit med vetskapen om att texten var en del i en marknadsföringskampanj.
     Lagen reglerar också näringsidkarens förbud att framföra missvisande budskap gällande produkters pris och kvalité och innefattar även förbud mot att plagiera redan välkända produkter. Marknadsföringslagen är även stiftad för att se till att realisationer och utförsäljningar går till på rätt sätt. Att sänka priserna och märka produkterna med "REA-lappar" är ofta ett effektivt för att locka fler kunder. Lagen innehåller därför krav på ett minimum av hur mycket priset måste sänkas och reduceras för att produkten ska kunna vara märkt med "rea" eller "utförsäljning". Det är också att viktigt att det i samband finns information om ordinariepris för att kunden ska kunna avgöra om sänkningen gör köpet relevant. 
     Ingenting i denna lag är stiftat till näringsidkarens fördel utan endast av säkerhet för oss konsumenter. Med dagens teknologi skulle näringsidkarna kunna lura och vilseleda oss som köpare kraftigt genom marknadsföring och vi skulle heller aldrig vara säkra på vad vi köpte. Att lura konsumenter till köp är varken etiskt eller demokratiskt vilket leder till att dessa lagar är här för att stanna.

     Lagen grundades år 1971 antagligen till följd av att de tre första medierna TV, press och radio alla var aktiva på marknaden. Vissa förändringar av lagen har skett för att den ska passa in i den EU-standard som innefattar varje EU-land i världen.
     Reklam kommer alltid att finnas i något utförande på grund av att det är ett sätt för både företagen och medierna att överleva. Företagen behöver marknadsföra sina produkter för att locka kunder och göra vinster likväl som medierna behöver sina annonsintäkter för att kunna göra utdelning till sina ägare. Likväl som man talar om missvisande reklamkampanjer som odemokratiska tycker jag att laglig marknadsföring kan anses som ett demokratiskt hjälpmedel för oss invånare. Vi blir gratis upplysta om vilka produkter som nu finns på marknaden, vilka funktioner de fyller och produktens fördelar utan några som helst köptvång. Vi får utifrån egna behov och synpunkter avgöra om produkten fyller en funktion i våra liv eller inte. Vi är alla medvetna om i vilket syfte reklamkampanjer produceras och får utifrån det vara källkritiska och misstänksamma mot reklamen och inte påverkas i för hög grad. I dag har reklam fått en mycket negativ stämpel vilket i ett avseende kan vara synd eftersom att man faktiskt kan se det som just ett hjälpmedel för att bli upplysta. Vi flyr gärna den direktreklam, när företagen pratar direkt till konsumenten, vi kan genom att slänga budskapen som dimper ner i brevlådan och byta kanal när serien vi följer slår över till reklam. Därför har de som arbetar med marknadsföring fått hitta nya sätt att nå ut med sina budskap. Dels ser vi ökad användning av produktplacering i filmer och likande, alltså att företag betalat för att få sin produkt visad/använd i filmen, och forskning visar att denna typ av kampanjer påverkar oss till mer köpvilliga. Jag tror att denna typ kommer att öka ytterligare i framtiden, dels på grund av att den ger ett säljande resultat men också för att det betalar mycket av filmbolagens utgifter.
     En annan typ av reklam som ofta gör oss mycket köpvilliga är PR. PR innebär att en PR-byrå eller likande får till exempel en journalist att skriva positivt om en vara eller tjänst i sin artikel vilket gör marknadsföringen trovärdigare, för att den kommer från en oberoende källa, kostnaden blir dessutom lägre än för en annonsplats som ändå inte alls blir lika trovärdig för konsumenterna.
     Marknadsföringslagen är till stor nytta för oss konsumenter eftersom att den sänker riskerna för att vi ska känna oss lurade i samband med konsumtion. Det förbjuder dock inte reklam i dess hela avseende utan lagstadgar istället kring att reklamen ska spegla varan korrekt och inte vara på några sätt missvisande. Vi blir upplysta om marknaden och kan även använda reklam för att veta vilken till exempel matbutik som denna vecka erbjuder bäst priser på produkter vi behöver. Eftersom att i ökad grad ignorerar direktreklam hittar förtagarna nya sätt att marknadsföra sig på. PR och produktplacering förmedlar ett mer gömt budskap vilket vi måste lära oss att känna igen, blir mer källkritiska till och i framtiden vara ökat benägna att känna igen syften. Likväl som internet erbjuder en mängd opålitliga sidor med varningstecken vi behöver lära oss att känna igen behöver vi snabbt kunna notera en opålitlig marknadsförings kampanj. Ju mer konkurrens det bildas på marknaden desto smartare och mer "gömd" blir reklamen. Men ju hårade konkurrensen blir, desto mer pressas också priserna vilket endast är till fördel för oss konsumenter. Reklamen fungerar då ofta som en kanal för förtagen att nå ut till sina kunder om erbjudanden och rabatterade priser.
     Vår interaktivitet bidrar i samband med lagarna även också som hjälp för oss konsumenter att fatta rätt köpbeslut. Genom några få sökningar på internet kan du ta del av mängder av recensioner av varan du är intresserad av, ord du vet väger mycket tyngre och förmodligen är med sanningsenliga än näringsidkarens. Även här måste du dock vara källkritisk och se till perspektiven, kanske har du och recensenten mycket annorlunda behov vilket kan innebära att denna produkt fenomenalt fyller dina. 
     Reklam kommer alltid finnas i något anförande och därför kommer det alltid finnas lagar för området. Marknadsföringslagen är mycket grundläggande och kommer kanske utvecklas till att innehålla fler riktlinjer om "gömda" budskap som PR, textreklam och produktplacering vilka idag ökat i användning. Kanske kommer tidningar och andra medier att skärpa de etiska kraven på sina annonser och inte tillåta exempelvis textreklam i framtiden. Vi ska dock komma ihåg att våra medier är beroende av annonsintäkter vilket innebär att deras riktlinjer mot dem kan vara mycket begränsade för att inte riskera ekonomiska förluster.    

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela