Hej! Jag heter Bea Skännestig och går samhäll/media på Platengymnasiet i Motala.

Kommunikationsprocessen

Publicerad 2013-12-16 14:23:38 i Allmänt,

På sociala medier likt Facebook är vi alla växelvis sändare och mottagare, ibland vill vi sprida ett eget budskap och ibland vill vi återkoppla och kommentera någon annans.
     Varje gång du skriver en Facebookstatus sprider du ett budskap till dina vänner, du blir då en sändare och alla dina vänner blir mottagare av ditt budskap, de du vill säga med statusen. På Facebook finns en kommentarsfunktion vilket gör det mycket enkelt för mottagarna att återkoppla och ge feedback på sändarens budskap. Bruskällor på Facebook kan handla om att du stavat fel så att innebörden av budskapet inte går fram tydligt till mottagaren. Det kan också handla om att det i text ibland kan vara svårt att uttrycka sig klart så att mottagaren verkligen förstår vad du menar, speciellt ironi, satir och liknande kan vara mycket svårt att få fram i skrivna ord. En annan bruskälla kan vara dålig internetuppkoppling hos mottagaren, kanske kan inte till exempel en bild som följde med ditt inlägg för att förstärka budskapet laddas och mottagaren missförstår din åsikt.
     Ett exempel på kommunikationsprocess på Facebook skulle kunna vara att du skriver en starkt rasistisk Facebookstatus och sänder då ett budskap kränkande mot  invandrare. Alla som ser dina ord blir mottagare av ditt budskap och du kommer förmodligen få ganska rejält med feedback på ditt inlägg. Många av dina vänner kommer att rasa över ditt budskap, deras återkoppling och feedback kommer att innehålla stark kritik mot dig och dina ord. Många kommer säkerligen också påpeka fördelar med invandring eller etiska och moraliska aspekter i att hjälpa andra som har det svårt. Alltså sprider många mottagare här ett eget budskap i den feedback de ger dig. De blir till sändare som vill sprida ett helt annat budskap än dig och alla som ser kommentaren blir till mottagare, alltså även du. Likväl om någon är mycket positiv till dina extrema åsikter och uppmuntrar dem i en kommentar, då har den mottagaren indirekt spridit budskapet att de är av samma åsikt. 
     Just på grund av denna möjlighet att enkelt kunna ge feedback på varandra och gömt spridda sitt eget budskap får många inlägg med "extrema åsikter" väldigt många kommentarer. Man vill ge feedback åt skribenten samtidigt som man vill sprida sina egna åsikter. Följden blir att andra som kommenterar efter även blir mottagare av ditt budskap och vill ge feedback på dig, man kan snart se kommentarer som riktar sig till tidigare kommenterare och kanske inte alls till den ursprungliga skribenten.
     På Faceook och andra sociala medier får man ta del av alla olika typer av budskap. Eftersom att du är fri att skriva nästan vad som helst på Facebook kan du just som sändare därför också sprida valfritt budskap. Det kan handla om vardagliga saker som att man gillar vädret just nu eller att man är för trött för hushållssysslor. Men man kan också sprida reklam i sina budskap genom att skriva gott om till exempel en produkt. Detta blir speciellt tydligt och starkt när en kändis sprider ett sådant budskap, man lystrar extra till opinionsbildare man känner någon personlig samhörighet med vilket man kan göra med en kändis man tycker om. Det är just därför det har blivit en stor marknad för företag att bloggare och andra människor aktiva och välkända i sociala medier produkter, så de kan sprida positiva budskap om den till hela sin publik (mottagarna). 
     Man kan också som tidigare nämnt sprida provokativa budskap på nätet, kanske politiskt, rasistiskt eller till exempel kvinnoförnedrande likväl som man kan sprida feministiska och mycket etiska budskap om hur vi lever i en global värld för alla. Just på senaste tiden har man sett en mycket positiv trend i att många människor bestämmer sig för att stå upp för rättigheter för människor som tidigare varit utsatta i samhället. Det har skapats många till exempel feministiska användare, kanske till större del på twitter än på facebook, som vill belysa för unga kvinnor om vilka rättigheter de har och vilka kränkningar som är långt i från okej. Det sprids också mycket positivt om invandring vilket är till fördel för att forma ungas åsikter till tolerans och kärlek till alla människor, oavsett ursprung. 
     Denna typ av internet trend där man sprider etiskt och moralist "rätta" budskap där man står upp för varandra istället för att trycka ner är en mycket positiv tidsålder i sociala medier. För bara några år sedan såg trenden helt annorlunda ut, de bloggare och sändare som spred mest provokativa budskap lockade störst publik. Klimatet var mycket hårt samt elakt och många människor framträdande och välkända i sociala medier kränkte och gjorde narr av varandra. Jag tror till stor del att det är interaktiviteten som skapat denna nya trend. För bara några år sedan var vi som privatpersoner inte alls lika aktiva med att sprida åsikter, synpunkter och så vidare på internet. Idag är vi aktivare än någonsin och aktiviteten spås öka ytterligare i framtiden. Detta ger plats för åsikter och budskap som inte skrivs för att locka tusentas läsare till exempelvis en blogg utan budskap som skrivs av en sändare för att visa mottagarna (ofta sändarens vänner) vart man står i en fråga som kan vara allt mellan politisk och vardaglig. Jag tror att "kändisarna" inom sociala medier har snappat upp denna gemytligare stämning på nätet och många som tidigare provocerat har lagt till en mycket trevligare ton i sina kanaler. Jag tror även att vi som publik har större krav på de twittrre, bloggare och vänner vi följer på sociala medier, detta grundare jag på att de som tidigare provocerat sig till enorma läsarsiffror idag ligger ganska långt ner på listan "mest lästa".
     Facebook och andra sociala medier har kommit att spela en mycket stor roll för människor i Sverige. Dels är det underhållning vi inte kan vara utan, vi vill kunna se vad våra vänner gör, läsa deras åsikter och titta på deras bilder. Men jag tror också att användandet av sociala medier har kommit att spela stor roll för vårt självförtroende. Vi vill bli bekräftade på det vi gör och beundrade i andras ögon. Vi kan lägga ut en bild eller en status om allt vi klarat av på en dag eller en fin bild på vårt hem, vi vil spridda ett budskap likt "titta vad duktig jag är"  eller "kolla vad fint jag gjort" och vi söker feedback och kommentarer som bekräftar vårt budskap. Sociala medier har även blivit som ett verktyg för oss att kunna delta i den politiska debatten på ett enkelt sätt. Vi kan sprida budskap och åsikter  vilka snabbt når ut till väldigt många. En del menar att det ökade användandet av sociala medier gjort människor mer ovilliga att delta i "riktiga" demonstrationer, protester och liknande, detta för att vi idag tycker vi gjort "vårt" genom att sprida vårt budskap på sociala medier.
     Jag tror dock personligen att sociala medier mest för gott med sig. Vi kan umgås med långväga vänner, ta del av reklam och åsikter, sprida egna budskap och delta i debatter. Speciellt unga människor uppväxta i denna tidsålder där sociala medier varit mycket aktuella är som experter på att leva i detta informationsflöde. Vi blir naturligt ganska källkritiska och lär oss "känna igen" reklam, gömda åsikter och så vidare ganska lätt. Vi är också vana att ta del av mycket information vilket gör att vi kan sovra i materialet och på så sätt kunna forma en egen åsikt, vi är inte speciellt lättlurade och tror på allt vi läser. Om man är källkritisk på internet har vi oändliga möjligheter att ta del av extremt mycket material, vi kan läsa på och ta del av otroligt många människors synpunkter och åsikter och därefter forma en egen åsikt. Om man tar sig tid att söka brett har man alla möjligheter att få se alla sidor av ett fenomen, åsikt, offentlig person eller liknande. Sociala medier belyser även nyheter väldigt brett genom olika personer, även det får människor att intressera sig mer och tänka längre. Jag tror att man genom sociala medier som privat person får ta del av en vidsynthet gällande politik, nyheter osv vilken man lätt går miste om genom objektiv nyhetsrapportering frånsett om man inte är mycket påläst inom ämnet. Därför tror jag att sociala medier spelar en stor och viktig roll trots en del brister redan idag, men att det kommer växa sig till en ännu större kanal för debatt och utbyte av budskap i framtiden.

    

Kommentarer

Postat av: Karin

Publicerad 2013-12-17 10:18:21

Mycket intressant och insiktsfullt! Här har du inte bara beskrivit kommunikationsprocessen på ett exemplariskt sätt (med belysande exempel). Du har också beskrivit utvecklingstendenser inom området. Mycket bra!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela